Matlaging

Vi spiser varm lunch tre dager i uka.

Vi liker å lage mat sammen med barna.

Fredag er suppe-dag, da har vi gulrotsuppe, tomatsuppe, minestronesuppe, grønnsaksuppe, tacosuppe osv. laget fra bunnen av.

Nystekte, grove rundstykker og brød hører med. Det har vi ofte ellers i uka også.

Andre retter som blir servert som varm lunch er f.eks. lapskaus, fisk med båtpoteter og raspet gulrot, kjøttkaker med potetmos og grønnsaker, omelett-muffins, fiskekaker, ostesmørbrød, pizza, taco osv.

Barna er alltid med og lager maten. Vi bytter litt på hvilke grupper, så både store og små får prøve seg.

Rammeplanen sier:

Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

Personalet skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna.