Yoga

Yoga i barnehagen. Barn i dag utsettes for veldig mye ytre stimuli. Da er det fint for barna å rette fokus innover og lære seg å stresse ned. Yoga hjelper barn med å bli mer oppmerksom på sine følelser, få bedre selvtillit, kroppsbeherskelse, finne ro, og konsentrasjon.

Barnekropper er fulle av energi med høyt aktivitetsnivå, men vi har fine verktøy som hjelper barna med å finne ro. Dette kan være yogaeventyr, mindfulness, massasje, eller vi bruker lekenheten til barna. Vi fokuserer på glede, bevegelse, lek, og kreativitet. Vi leker oss gjennom dyr, og ting som barna kjenner seg igjen i alt fra hund, katt, løve, kobra, sommerfugl, treet, og ikke minst avspenning til slutt.

Gjennomføring av en yogatime.

Før timen tilrettelegger vi med rolig musikk og dempet belysning. Mattene legges utover gulvet slik at alle kan se en voksen. Vi er alltid to voksne tilstede slik at en viser øvelsene, og en går rundt og hjelper barna.

Den voksne bruker rolig, lav stemme på hele yogatimen. Vi starter alltid med å fortelle barna om yoga-reglene: vi skal ha armer, og bein for oss selv, vi skal være rolige/stille og prøve å gjøre øvelsene. Deretter fortsetter vi med massasje-ring, oppmerksomhetsøvelser, yogaøvelser/yogaeventyr, og avslutter alltid med avspenning/mindfulness liggende på mattene.

Rammeplanen sier:

Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapning i løpet av barnehagedagen.

Gleder meg til vi skal fordype oss litt i dette

🥰Hilsen Nina. 🥰🥰